Törvénytelenül kirúgták a sötét ügyeket firtató szakszervezeti vezetőt

2013.08.23 09:44
A BA téved, ha azt hiszi, újabb jogsértéssel leplezheti a korábbiakat
 
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye – 2013. augusztus 23.
 
Mondvacsinált okokból, törvénytelenül mondott fel a Budapest Airport Zrt. a LESZ alelnökének, a báb „üzemi tanács” asszisztálásával. A lépésnek szerteágazó következményei lesznek, és a BA sötét titkai is napvilágra fognak kerülni.
 
A görög sztrájktörők bevetésével, saját sztrájkoló dolgozói drótkerítések mögé és fűtetlen, ablaktalan helyiségekbe terelésével Európa-szerte hírhedté vált Budapest Airport Zrt. augusztus 22-i hatállyal elbocsátotta Molnár Zoltánt, a LESZ alelnökét. Azt kifogásolták, hogy ebédidejében az újonnan felvett munkatársakkal ismertette a cégnél tapasztalható, bizonyítottan létező problémákat. Az indoklás szerint a vállalat „jó hírnevét” rontotta ezzel.
 

A valódi okok ennél mélyebben keresendőek. Molnár Zoltán társai mellé állt, amikor fenyegették őket, amikor embertelen munkarendeket vezettek be, személyes ellenszenv miatt kirúgták őket. Számtalan megrövidített, jogellenesen zaklatott, vagy épp lapátra tett kollégának segített az elmúlt években. Ő jelentette a hatóságoknak a heteken át az álmennyezetből zavartalanul szivárgó szennyvíz ügyét. Szóvá tette a Munkavédelmi Bizottság ellehetetlenítését, az orvosi szolgálat felszámolását, a hiányos egészségvédelmi programokat. Több mint ötvenen számíthatnak több százezer forintos kártérítésre az elcsalt pihenőidők után, ha a jogerős ítélet helyben hagyja az elsőfokú végzést. Épp a közelmúltban több mint tízmilliós kártérítést sikerült kiharcolni elsőfokon egy jogellenesen kamerával megfigyelt és szabálytalanul kirúgott BA-s kollégának. Ezek az ügyek nagyrészt Molnár Zoltán nevéhez fűződnek.
 
Molnár Zoltán ráadásul a felügyelőbizottságban is kényes témákat feszegetett: a biztonsági területen tapasztalható szabálytalanságokat és visszaéléseket, alvállalkozói szerződéseket – például a vádlottak padján ülő korábbi jogi igazgatónő esetét –, a privatizációs szerződésben vállaltak be nem tartását, a csődbe vitt Minibusz üzletág valódi nyerteseinek kilétét. E témák felvetését – és napirendre vételük leszavazását – jegyzőkönyvek bizonyítják.
 
A Budapest Airport a törvényi védelmet (Munka törvénykönyve 273. § 3. bekezdés) semmibe vevő elbocsátáshoz cinikus módon annak az „üzemi tanácsnak” a hozzájárulását kérte, amelynek botrányos, jogerős Kúria-végzés ellenére lezavart megválasztásában a legnagyobb érdekképviselet, a LESZ részt sem vett. 
 
Molnár Zoltán a kifogásolt esetben annak a kérdőíves, a cégnél dolgozók körében készült felmérésnek és tanulmánynak az eredményeit ismertette az „újoncokkal”, ami majdnem egy éve elérhető a nyilvánosság számára, és jelen közleményhez mellékelten is megtalálható. Mindezt szabadidejében tette.
 
A Budapest Airport ellen már folyik az ENSZ Munkaügyi Világszervezetének (ILO) vizsgálata. A mostani ügy újabb adalékot jelent ehhez. A szakszervezet a munkaügyi per mellett hazai és nemzetközi kapcsolatain keresztül is igyekszik visszakozásra bírni a vállalatot. Az elmúlt évek több-kevesebb sikerrel szőnyeg alá söpört piszkos ügyeinek publikálását is megkezdi a LESZ. 
 
A szakszervezet szétverésének megállítása nem csak a repülőtéren dolgozó, végletekig kizsigerelt dolgozók érdeke, de mindenkié, aki aggódik a repülőtér biztonsága, színvonala miatt. A cég zömében német felső vezetését saját hazájában már rég megvetés és közutálat övezné. Ideje, hogy Magyarországon is nemet mondjunk vadkapitalista lázálmaikra, amelyek száz évvel forgatnák vissza az idő kerekét.