Több száz aláírás a Budapest Airport újabb megszorítása ellen
Ötször drágább parkolás, vagy havonta 10-15 óra időveszteség közül lehet választani
A Budapest Airport több mint tízezer forintra emelte a 2-es terminálon dolgozók havi parkolási díját, a felajánlott új parkoló pedig naponta 40 perc időveszteséget okoz. A bérlő cégek érintett munkavállalói körében pár nap alatt több száz aláírás gyűlt össze a lépés ellen.
Legalább öt cég, összesen csaknem nyolcszáz munkavállalójával közölt rossz hírt a Budapest Airport augusztus utolsó hetében. Bejelentették, hogy szeptember 2-tól a 2/A terminál közelében lévő dolgozói autóparkoló havi bérleti díját közel ötszörösére, tízezer forint fölé emelték. Ezt a jellemzően 90-150 ezer forint körüli fizetésért dolgozó repülőtéri munkavállalók természetesen nem tudják kigazdálkodni. Az évek óta emelkedő bérleti díjakat nyögő repülőtéri cégektől sem elvárható, hogy átvállalják ezt a költséget.
A cserébe ajánlott új parkolóval több komoly gond is van. Jóval távolabb van a bejárattól, és emiatt minimum 20 perc időveszteséget jelent alkalmanként. Havonta 22 munkanappal számolva, ez több mint 10 óra időveszteséget jelent minden érintett dolgozónak. Ráadásul a távolabbi parkoló már eddig is sokszor volt tele – nem képes az átkényszerített több száz gépkocsi fogadására. Aki pedig nem talál helyet, az vagy szabálytalan parkolással kockáztat súlyos bírságot, vagy csak kilométerekkel távolabb, a Market Central bevásárlóközpontban tud megállni. Tetézi a gondokat, hogy esős időben bokáig érő tócsákon, kikerülhetetlen vízátfolyásokon kell keresztülhaladni.
A portabezárások óta szinte minden repülőtéri dolgozónak jelentősen többet kell gyalogolnia, a megmaradt beléptető helyek előtt várakoznia, mint két-három évvel ezelőtt. A főépületen kívüli étkezők és büfék bezárásával napközben is fél-egy órákat vesznek el az emberek életéből. Ráadásul megváltozott munkaképességű dolgozók helyzetét figyelembe sem veszik. Mindez a bérlő vállalatoknak is egyre komolyabb munkaszervezési gondot jelent. A legújabb lépés ellen néhány nap alatt több száz tiltakozó aláírás gyűlt össze, és további akciók várhatóak, ha nem visszakozik a repülőtéri vezetőség vagy nem sikerül kompromisszumos megoldást találni a problémára.
A repülőéri munkavállalókat először a tavaly bevezetett új Munka törvénykönyve rövidítette meg, amikor a kötelező munkaközi szüneteket kivette az elszámolt munkaidőből. A repülőtér vezetése most egy újabb fél napot vesz el az életükből havonta. A LESZ szerint elfogadhatatlan, hogy a Budapest Airport ismét a legkiszolgáltatottabb munkavállalókat bünteti. Miközben a bérlőknek és a repülőtéren dolgozóknak nyújtott szolgáltatások sokat romlottak, egyre emelkedtek a különböző jogcímeken beszedett díjak. A szakszervezet meggyőződése, hogy az egész „repülőtéri ökoszisztéma” az üzemeltető Budapest Airport rövidlátó üzletpolitikája miatt gyengélkedik.
(Képünk illusztráció.)