Mit ígérnek a pártok a légiközlekedésben dolgozóknak?

2014.03.18 10:19

A minap levélben kereste meg a LESZ és a Repülőgép Műszakiak  Független Szakszervezete a palamenti pártokat. Azt firtattuk, mire számíthat a hazai polgári repülés, mit várhatnak az ágazatban dogozók, ha kormányra kerülnek.

A levelet megkapta a Fidesz-KDNP, a Magyar Szocialista Párt, az Együtt-Párbeszéd Magyarországért, a Demokratikus Koalíció, a Jobbik és az LMP illetékese is. A beérkezett válaszokat - vagy épp azok elmararadását - természetesen közreadjuk. Íme a levél:

 

Tisztelt ...!

Az országgyűlési választáshoz közeledve sok szó esik a hírekben az országos jelentőségű, horderejű ügyekről és az egyes pártok, jelölő szervezetek álláspontjáról. A repülőtéren dolgozó több tízezer ember és családtagjaik, azonban eddig nem sokat tudhattak meg arról, hogyan alakulhat személyes sorsuk, mire számíthat a hazai légiközlekedés. Ezúton szeretnénk Önt tagjaink nevében megkérdezni, hogy amennyiben a választást követően kormányra kerülnek, milyen program mentén fognak tevékenykedni az ágazatban.

Milyen szerepet szánnak a budapesti és a vidéki repülőtereknek? Tervezik a budapesti légikikötő állami tulajdonba vételét a következő ciklus során?

Az elmúlt évtizedben azt tapasztaltuk, hogy a külföldi tulajdonban lévő cégek folyamatos előnyöket élveznek a magyar versenytársaikkal szemben, beleértve a magyar állami tulajdonában lévő cégeket is. Emiatt az érintett hazai vállalatok a budapesti piacon rendkívül hátrányos helyzetbe kerültek. Mit gondol Ön és szervezete erről? Milyennek ítélik a budapesti légiközlekedési piacon az utolsó állami tulajdonban maradt vállalatok – a repülőgépek karbantartását végző Aeroplex Kft. és a földi kiszolgáló Malév GH Zrt. – pozícióját és kilátásait? Támogatják-e a budapesti légikikötőben a külföldi tulajdonú földi kiszolgálócégek további terjeszkedését?

A mai gyakorlat szerint a munkaügyi és munkavédelmi felügyelet munkatársai csak a Budapest Airport előzetes engedélyével léphetnek be a repülőtérre. Milyen lépéseket terveznek annak érdekében, hogy a munkaügyi, egészségügyi és biztonsági ellenőrzések hatékonyan folyhassanak, a hatóságoknak jobb rálátása legyen az „elzárt” területeken dolgozók munkakörülményeire is?

Milyen terveik vannak az utas- és repülésbiztonság javítására a Budapesti repülőtéren? Milyen ütemezéssel kívánják ezeket megvalósítani? Milyen lépéseket terveznek, a repülőtéren tapasztalt fekete foglalkoztatás megszüntetése érdekében?

Mit gondolnak a 2012-es Munka törvénykönyve által életbe léptetett új munkarendekről? Tervezik-e kiegészítő szabályozás bevezetését a pihenőidőkre, a fáradással járó pszichoszociális kockázatokra nézve a nagy összpontosítást igénylő, felelős munkakörökben?

Számolnak-e, terveznek-e rövid- és középtávon új nemzeti légitársaság létrejöttével? Ha igen, milyen állami szerepvállalást látnak elképzelhetőnek? Tervezik-e Wizzairt „kvázi” nemzeti légitársasági pozícióba emelni?

Végül, kérem, engedje meg, hogy megkérdezzük távlati elképzeléseikről, terveikről is: milyennek látják a hazai légiközlekedés esélyeit, kívánatos fejlődési irányát az elkövetkezendő 10 évben?

A fenti kérdéseket valamennyi jelenlegi parlamenti erőnek, a következő országgyűlésben várhatóan mandátumot szerző jelölő szervezetnek eljuttattuk. A kapott válaszokat március közepén változtatás nélkül közreadjuk a repülőtéren dolgozók körében. Biztos vagyok benne, hogy az Ön válaszai is segíteni fogják tagjainkat és kollégáinkat az alapos mérlegelésben és döntéshozásban április 6-án.

Segítségét és megtisztelő válaszait előre is köszönjük!

Budapest, 2014. március 11.

Tisztelettel,

 

Csorba Attila, elnök, Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet 

Hortobágyi Ferenc, ügyvivő, Repülőgép Műszakiak  Független Szakszervezete