Idén is hideg nyárra számítottak a menedzserek?

2013.06.24 12:51

Megérkezett az első kánikula, és a betonon 50+ fokot mutatott a hőmérő. A cégek vezetői mintha meg lennének lepve, védősapka, hideg innivaló nélkül, a törvényben engedélyezettnél sokkal tovább dolgoztatják az embereket. Levélben kértünk tájékoztatást az érintettektől: hogyan védik a munkavállalókat a hőségtől?

A LESZ a számtalan dolgozói panasz nyomán hivatalos levélben kért tájékoztatást a földi kiszolgáló cégek (Celebi GHH, Menzies, Malév GH, alvállalkozó vállalatok)  és a RÜK Kft. munkakörülményekért felelős vezetőitől: milyen intézkedéseket hoztak azért, hogy a törvényben előírt feltételeket garantálják a dolgozóknak a kánikula idején. Volt, ahonnan már választ is kaptunk, de egyes cégek egyelőre nem reagáltak. Nem hagyjuk, hogy a korábbi években tapasztalt módon elmismásolják ezt a kérdést. A hőség ugyanis nem játék, különösen nem a repülőtéren.

A forró pálya-betonon a napsütésben 15-20 fokkal is melegebb van, mint amit a hírekben hallani. Ilyen körülmények között kell dolgozni feszített tempóban egy sor területen. A 30-40 perces gépforduló-idők mindig nagy koncentrációt, komoly fizikai és szellemi erőfeszítést jelentenek. De a 8-12 órás műszakokat végigdolgozni az olykor 50 foknál is nagyobb melegben kifejezetten embert próbáló!

A munkavédelmi törvény szigorúan védi a dolgozók egészségét. Fél óránként a munkavégzés helyén biztosított hideg védőital, jelentősen csökkentett munkaidő, kötelező pihenőidő jár ilyenkor. Közepesen nehéz és nehéz fizikai munka esetében ilyen melegben minden órában 30-45 perc (!) pihenőidőt kell kiadni. A Munkavédelmi Főfelügyelőség állásfoglalása szerint a meleg miatti pihenőidőt tilos összevonni, azt minden órában külön-külön kell kiadni. 

A melegben romlik az összpontosító képesség, sokkal könnyebb hibázni, ami a repülőtéren megengedhetetlen. Veszélyben van a dolgozók egészsége is. A fizikai munka ilyen hőmérsékleten határterhelésnek teszi ki a keringési rendszert és az anyagcserét. A nagy megerőltetés – például a 20-30 kilós csomagok kézi pakolása – akár életveszélyes helyzetet is okozhat védőintézkedések híján. A Budapest Airport legújabb büszkeségében, a hűtés nélküli „bádogkonténerben” egész napokat eltöltő check-ines kollégák is nagy megterhelést kapnak. A kiszolgáló eszközök, járművek kezelői is hosszú órákon át pácolódnak 40-50 fokban. Ne várjuk meg, amíg komoly egészségkárosodás vagy tragédia történik!

Várjuk a cégek válaszlevelét az elmúlt napok intézkedéseiről. Hamarosan részletes helyzetjelentést készítünk: melyik vállalat hányadán áll a kánikulával? Ha komoly mulasztásokat találunk, vagy egyáltalán nem reagál valamelyik vállalat a panaszokra és megkeresésünkre, akkor jogi lépéseket teszünk. 

A hőség egyelőre alábbhagyni látszik. Azt szeretnénk, hogy amikor visszatér a kánikula, minden munkahelyen felkészülten fogadják, minimalizálva a kellemetlenséget és a dolgozók terhelését.