Győzelem az Európai Parlamentben
2012.12.13 03:56
A plenáris ülésen sem ment át az Európai Bizottság javaslata a földi kiszolgálásról
Visszautalta az Európai Parlament plenáris ülése az EP Közlekedési Bizottságához a földi kiszolgálást szabályozó új uniós direktíva tervét. Az európai munkavállalói érdekképviseletek az Európai Bizottság javaslatát károsnak és elhibázottnak tartják.
Az Európai Parlament plenáris ülése nem fogadta el az Európai Bizottság javaslatát a 96/67/EC irányelv módosítására a tegnapi strasbourgi ülésén. A képviselők visszautalták a tervezetet az EP Közlekedési Bizottsága elé, hogy ott módosítsanak rajta.
A jelenleg hatályos irányelv megnyitotta az európai repülőterek földi kiszolgálási piacát, kötelezővé tette a versenyhelyzet kialakítását a kiszolgálócégek között. Az elmúlt időszakban kiderült, hogy ez veszélyes és káros, mert a szolgáltatási színvonal és a bérek csökkentését, a munkakörülmények drámai romlását hozta magával. Elterjedt a kölcsönzött dolgozók alkalmazása, csökkentek a fizetések, és átláthatatlan alvállalkozói hálózatok épültek ki. Mindez a világos felelősségi viszonyok és a szakmai színvonal ellen hatott.
Az európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) és tag-szakszervezetei, köztük a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet több éve küzdenek azért, hogy az új szabályozásba bekerüljenek a szociális és munkaügyi szempontok is, dolgozzák ki a megfelelő garanciákat a szakmai színvonal megóvására és a munkaerő cserélődési ütemének lassítására. November végén és december 11-én több ezer fős brüsszeli tömegdemonstrációval adták az európai vezetők tudtára az ágazat dolgozói: nem engedik, hogy a megélhetésükkel, munkahelyeikkel babráljanak. Sikerült az európai parlamenti képviselőket meggyőzni: jelen formájában a javaslat elfogadása néhány mohó légitársaságon és repülőtéren kívül senkinek sem érdeke.
Az Európai Bizottság további deregulációt és kényszerített piacnyitást tartalmazó javaslata a hazai kiszolgálási piacra is katasztrofális hatással lenne. Jelenleg három vállalat (Malév GH, Celebi GH, Menzies) versenyez a budapesti repülőtéren, gyilkos árversenyt folytatva. Mindennek eredményeképp korábban ismeretlen, életveszélyes és tetemes károkkal járó üzemi balesetek jelentek meg a repülőtéren. A dolgozók fizetései öt éve folyamatosan veszítenek értékükből. Mára odáig jutottunk, hogy egy rampatiszt, aki a repülőgépek súlypont-számításáért felel, 140 ezer forintot visz haza hónap végén, akár több évtizedes munkatapasztalattal is. A check-ines munkakörben a nettó fizetés 120 ezer forint körül alakul. A repülőgépek-vontatásért és repülőgép jégtelenítésért felelős kollégák hasonló bérekért végzik kiváló világszínvonalú munkájukat. A most elutasított szabályozási terv ilyen helyzetben engedne be újabb versenytársakat az egyre zsugorodó piacra.
Az ETF és a LESZ is reméli, hogy az Európai Parlament végül jelentősen továbbfejleszti a javaslatot, figyelembe véve a szövetség javaslatait, és olyan szabályozást fognak végül elfogadni, amely a dolgozók, a szolgáltatási színvonal és a repülésbiztonság szempontjait is figyelembe veszi.