Biztonság vagy gyorsaság: a földi kiszolgálás téli dilemmája
Míg 2003-ban a fapados járatok csak az összes repülőgép-mozgás 7 százalékát adták, addig folyamatos növekedéssel 21 százalékos szeletet hasíthatnak ki a tortából 2033-ra, áll a Boeing előrejelzésében. Az olcsó repülés Magyarországon is családok százezrei számára tette elérhetővé a légiközlekedést, mindenképp vannak tehát előnyei.
De a repülőtereken, különösen a földi kiszolgálásban az árnyoldalak is jól láthatóak. Az alacsony árak miatt e társaságok csak nagy gép- és járatkihasználtság mellett termelnek nyereséget. Rendkívül rövid fordulóidőkkel működnek e légitársaságok, tehát a leszállt gépeket villámgyorsan fel kell készíteni a következő útra. Télvíz idején ez különösen nagy kihívás, hiszen a repülőterek hótakarítása, a jégtelenítés gyakran okoz problémát extrém időjárási helyzetekben. A légitársaságok természetesen a menetrendek betartását szeretnék minden helyzetben. De nem megy ez a biztonság rovására? – teszi fel a kérdést az AviaTime légiközlekedési portál friss cikke.
Bár a fapados gépeket – főleg a kisebb fedélzeti catering miatt – gyorsabban berakodhatóak, télen ez az előny ritkán érvényesül. A jégtelenítés és jegesedés-védelem ugyanis épp annyi idő, mint egy hagyományos járat esetén. Ráadásul, ha a kifutópályára gurulás előtt várni kell, például a hó eltakarítására, akkor gyakran meg kell ismételni a jegesedés elleni műveleteket. Ez időigényes és drága is. Ezért a fapados társaságok 20-30 százalékkal rövidebb fordulóidőket várnak el a földi kiszolgálóktól, valamint kártérítést, ha a menetrend a kiszolgálás hibájából nem tartható.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy ez a rendszer elképesztő nyomás alá helyezi a földi kiszolgáló cégeket, ami természetesen az ott dolgozókon csapódik le. E cégek a verseny miatt eleve spórolnak a létszámmal, és teljesen kicentizve működnek. A fapadosok jellemzően alacsonyabb díjai mellett a Budapest Airport évről évre emelkedő bérleti díjával is meg kell küzdeniük. Az ostor pedig végül mindig a munkavállalók hátán csattan.
A kiégés, krónikus stressz és fáradtság általános jelenség mindhárom ferihegyi földi kiszolgálónál. Ezen pedig mindenképp változtatni kell, mert a jelenlegi helyzet hosszabb távon biztosan nem fenntartható. Az emberi hiba, amelynek előfordulása bele van kódolva ebbe a rendszerbe, komoly károkhoz, kockázatokhoz vezethet.