A Malév GH vezetése az európai példa szöges ellentéte

2012.11.10 15:34

Brüsszelben hallgatnak a dolgozókra, Budapesten a munkaügyi közvetítőt is elutasították 



Míg az Európai Parlament a földi kiszolgálásban dolgozók demonstrációja nyomán nemet mondott a terület további deregulációjára, addig a legnagyobb hazai kiszolgáló cég vezetője még mediátor bevonásával sem hajlandó egyeztetni a tervezett újabb drasztikus fizetéscsökkentéséről.
 
Sikeres volt az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) hétfői, brüsszeli demonstrációja. A földi kiszolgáló ágazat mintegy kétezer dolgozója az Európai Bizottság javaslata ellen tüntetett, amely további piacnyitást, erősebb versenyt tenne lehetővé a szektorban. Az újabb dereguláció nem csak a kontinens-szert sokat értéktelenedett béreket nyomná még lejjebb, de a szolgáltatási színvonalat is rontaná, minőségi és biztonsági problémákat előrevetítve ezzel.
 
Kedden az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága szűk többséggel elutasította a Bizottság tervét. A dolgozói oldal aggályainak elfogadása mellett azt sem látta bizonyítottnak az európai parlamenti testület, hogy valódi hatékonyságnövelő tényező lehet, ha minden repülőtéren új szereplők lépnek be a kiszolgálás piacára. Az állásfoglalás rendkívül fontos iránymutatásnak bizonyulhat az EP plenáris ülésének szavazása előtt, amelyre a tervek szerint valamikor december folyamán kerül sor.
 
A most napirendre került problémák sajnos Magyarországon sem ismeretlenek. A budapesti repülőtér forgalmához mérten már ma is túl sok szereplő versenyez. A Malév-csoport állami kézben megmaradt leányvállalata, a Malév GH vetélytársa a török Celebi GH és a skót Mezies. A forgalomhoz mérten óriási verseny nyomán a fizetések öt éve folyamatosan veszítenek értékükből. Korábban ismeretlen, tetemes anyagi károkat és kórházi kezelést igénylő sérüléseket okozó balesetek jelentek meg. A terület hatósági ellenőrzése legjobb esetben felületesnek nevezhető.
 
A Malév GH vezetősége idén nyár végén jelentette be, hogy az adószabályok változása és az új Munka törvénykönyve műszakpótlék-szabályai után újabb tízezreket vennének ki a dolgozók zsebéből. Az alapbérek 15 százalékos csökkentése mellett felmondták a teljes cafetéria-megállapodást, és minden kollektív szerződés értékű egyezséget. Ezekben volt szabályozva többek között a dolgozók hó végi jutalma is, amit egy alkalommal fizetésemelés helyett vezettek be. Összesen 30-50 ezer forinttal csökkennének a fizetések a tervek szerint.
 
A vezetőség érdemi tárgyalásokra sem hajlandó. Hiába kötelezte erre bírósági határozat, az üzemi tanácsot nem tájékoztatják terveikről, hatástanulmányokról. A szakszervezettel sem hajlandó egyeztetni Limburger Lóránt, pedig a LESZ legutóbb munkaügyi közvetítő bevonását is javasolta. Erre pedig nagy szükség lenne több okból is:
 
A munkaszerződéseket a dolgozók kárára módosították a kollektív szerződés felmondási ideje alatt, tehát amikor az még hatályos. Ezt az új Munka törvénykönyve is tiltja.

  • A legjobb dolgozók közül sokan otthagyják majd a céget, mert havonta 110-140 ezer forintból megélni sem lehet, felelősségteljes és megerőltető munkáért pedig méltatlanul alacsony az új fizetés.
  • Mivel a dolgozók jelentős része nem írta alá az elé tett nyilatkozatot a fizetés csökkentésének „önkéntes kezdeményezéséről”, munkajogi és bérszámfejtési káosz fenyeget.
  • Egy elhúzódó és elmérgesedő munkaügyi konfliktus a nehéz helyzetben lévő cég megbénulását hozhatja.

 A LESZ minden eszközzel igyekszik felhívni a vezetőség és a tulajdonos magyar állam képviselőinek figyelmét, hogy a Malév GH dolgozóinak kizsigerelésével, a rövidlátó megszorításokkal végveszélybe dönthetik a légiközlekedés két magyar tulajdonban maradt vállalatának egyikét. A Malév GH érték, megmentését a változásokat rendre elkerülő menedzsment és vezetői struktúra újraszervezésével kellene kezdeni, nem a sokat szenvedett dolgozók további sarcolásával.