„A hamis választással a felügyelő bizottságból akarnak kirakni”

2013.05.27 09:40
Ha akadozva és korlátozottan is, de van rálátása a szakszervezetnek a Budapest Airport működésére, a tulajdonosi érdekeket védeni hivatott felügyelő bizottságon (FB) keresztül. Ezt a kis átláthatóságot is elvennék azonban, egy nyilvánvalóan törvénytelen üzemi tanács-választással. Molnár Zoltánt, a LESZ alelnökét kérdeztük az FB szerepéről és fontosságáról.
 
 

Zoli, hogyan és mikor kerültél a BA Zrt. felügyelő bizottságába?
Lassan négy éve már, hogy az üzemi tanács delegáltjaként részt veszek az FB-üléseken. Volt egy kisebb szünet, mert három év után kitették a szűröm, és csak később kaptak észbe, hogy az alapító okirat szerint öt évre szól a tagok megbízatása. De pár hónapja újra kapok meghívást az ülésekre.
 
És hogyan kell elképzelni egy ilyen alkalmat? Miből áll voltaképp a munka?
Először is, érdemes tisztázni, hogy mi az FB szerepe, legalábbis papíron. A felügyelő bizottságnak az a dolga, hogy az összes tulajdonos ellenőrizni tudja a cég működését, irányítását. Az igazgatóságot ugyanis a mindenkori többségi tulajdonos nevezi ki. De a stratégiai döntéseket és a működés törvényességét a felügyelő bizottságnak kell ellenőriznie. A szabályok értelmében az üzemi tanács is delegálhat két tagot, hogy a dolgozók is értesülhessenek minden fontos eseményről.
 
Ennek megfelelően, a nagyobb beruházásokról, fejlesztésekről szokott szó esni. Én személy szerint a munkaerőt, az itt dolgozókat érintő kérdéseket szoktam felhozni, de azért a korábbi jogi igazgató botrányához is volt hozzáfűzni valóm. Sokszor kifejezetten bonyolult, nehéz és jogi természetű feladatokat kell ellátni. De szerencsére a szakszervezetben többen is tudnak segíteni, például Csorba Attila, aki a Malév GH felügyelőbizottságában vívja a csatáit. És természetesen egy nagy szakszervezet szükség esetén szakértők, jogászok segítségét is igénybe tudja venni.
 
És mennyire veszik komolyan a működést a többiek? Mennyire lehet valódi ellenőrző munkát végezni?
Szinte semennyire, legalábbis nekem ez a benyomásom. Amióta rájöttek, hogy valódi kérdéseket feszegetek, azóta lépten-nyomon keresztbe tesznek. Azzal kezdődött, hogy a tiszteletdíjat levitték havonta egy euróra. Szívük rajta, nem a pénzért csinálja az ember. Az viszont sokkal jobban bántja a csőrömet, amikor egy-egy kérdésre szinte kórusban azt mondják, hogy „ez túlságosan operatív”, azaz szerintük a menedzsment hatáskörébe tartozik, és az FB-nek nem tiszte ezt vizsgálni. Végül pedig, odáig mentek a kicsinyeskedésben, hogy mondvacsinált ürüggyel bevonták a belépőkártyámat, így csak a külső területeken tudok találkozni az emberekkel.
 
Miket vetettél fel, amivel nem akartak foglalkozni?
Régi vesszőparipám, hogy a biztonsági területen már nem lehet a szőnyeg alá söpörni a gondokat. Nem lehet tovább spórolni, és el kell kezdeni visszapótolni az emberektől elvett pénzeket. Létszámhiány és pénzhiány van, sokan pedig szabályosan tönkremennek az új munkarendek miatt – hogy csak a legégetőbb bajokat soroljam. Ez pedig nagyon veszélyes. Ha újra leminősítik a repülőteret, akkor az összes tulajdonos bukik, ráadásul az egész ország megszenvedi. 
A másik, amiből nem engedek, az a kölcsönzött munkavállalók helyzete. Eleve elfogadhatatlan szerintem, hogy bérelt munkaerőt alkalmaznak kritikus fontosságú beosztásokban. Az pedig maga a botrány, hogy mindezt csak azért, hogy még pár ezer forintot megspórolhassanak rajtuk!
 
És mit várhatunk a következő időszaktól?
Két kihívás van előttünk. Az egyik a tulajdonosváltás. Nem tudjuk, mire készülnek a kanadai befektetők, de valószínű, hogy nem tartanak igényt az elmúlt években megismert vezetőségre. Az FB tagjaként kötelességem lesz felhívni a kanadaiak figyelmét minden gyanús vagy visszás dologra, ami a testületben történt. El fogom mondani nekik, hogy majdnem fél évig kizártak a testületből, hogy milyen könnyedséggel vették le a napirendről a legfontosabb kérdéseket is.
 
A másik az üzemi tanács-választás körüli bolhacirkusz. A cég mostani vezetősége támogatja jogsértést, mert nem működik együtt a Kúria által jogszerűnek elismert választási bizottsággal, viszont támogatja az önjelölt testületet. Egyértelmű: szeretnének még több engedelmes és irányítható figurát maguk köré. Ne feledjük, az ÜT delegál dolgozói tagokat  a felügyelő bizottságba is. Így engem minden bizonnyal vissza fognak hívni – legalábbis addig, amíg a bíróság el nem meszeli őket. De közben megszabadulnak az utolsó kontrolltól is. Így a tervezett kiszervezés és a tulajdonosváltáskor esedékes átadás-átvétel során a dolgozóknak egyáltalán nem lesz rálátása a folyamatokra. Én azt hiszem, hogy ezzel az új kanadai tulajdonos érdekeit is sértik, ezért erre a LESZ mindenképp fel fogja hívni a repülőtér új gazdájának figyelmét!